fredag 29. november 2013

Mandelmelk

Pass på å kjøpe inn mandler i løsvekt når det er billig, feks i månedene før jul. Kjøp inn mengder og frys ned i porsjonsposer slik at du alltid har det tilgjengelig. Det er det penger å spare på. En vanlig pose med 250 gram koster 25-30 kroner. Får du løsvektmandler til 39 kroner (som er foreløpig det billigste jeg har sett(KIWI akkurat nå)) er det bare å hamstre inn.
Å lage melk selv er latterlig enkelt hvis du har en blender. Du kan lage melk av mandler, hasselnøtter, cashewnøtter, solsikkefrø, sesamfrø og sikkert mye andre frø. Prøv deg frem.

Bruk  1 del mandler til 3 deler vann.
Bløtlegges natten over(for å bryte ned enzymsperrene og nøytralisere fytinsperrene som finnes i nøtter og frø. Les hva  Supermatforbarn skriver om det her)
Hell av vannet og skyll dem. Ha Mandler og kaldt vann i blenderen og kjør til alle mandlene er finmalt i vannet. Det tar noen minutter. Ha i 1 ss honning og bittelitt himalayasalt.




Hell alt over i en finmasket sil eller en nøttemelkpose. Jeg har ikke nøttemelkpose, så jeg fant ut at det er nesten like greit å bruke sil. Trykk forsiktig med en skje e.l. for å få med alle godsakene. Evt. nøtterester synker ned til bunnen av bollen, så hvis du heller forsiktig over i en flaske, kommer kun melken med. Jeg har også brukt et rent oppvaskhåndkle for å sile melken i, men jeg har klart å sprekke flere oppvaskhåndkler når jeg skal klemme ut melken. (kanskje på tide å kjøpe nye?) Sanabona har nøttemelkposer som ikke koster stort. Det blir nok neste innkjøp.
Ha noen dåper med vaniljestevia i melken. det gir en god smak. Jeg bruker Stevia Vanilla Creme eller Vanilla Stevita

Pulpen kan tørkes til mandelmel eller brukes direkte i muffinsblandinger, til brødbaking eller i pannekaker.

Jeg pleier å tørke den i dehydratoren min og legge det på glass (pass på at det er helt tørt, hvis ikke mugner det fort). Jeg er ikke så nøye med å blende det til mel, men skal jeg ha det i kakeoppskrift gjør jeg det. Da bruker jeg ikke unødvendig energi :-) Strøm og jeg spart :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.