tirsdag 25. mars 2014

Mandelsmør

Bildet er lånt herfra

Mandelsmør brukes i mange paleo-oppskrifter, og å kjøpe mandelsmør i butikken er jo rådyrt.
Å lage det selv er veldig enkelt, og det kreves bare én ingrediens: Mandler!
Det kreves en god porsjon tålmodighet også for å lage mandelsmør, men det er jo ikke noen ingrediens ;)
Sist jeg lagde mandelsmør, lagde jeg en ganske stor porsjon. Jeg brukte sikkert nesten en kilo mandler. Da er det viktig å ha en sterk foodprocessor eller blender, ellers kan motoren brenne seg.
Jeg har en Magimix jeg må innrømme at ikke så ofte er i bruk, fordi den tar så stor plass, men til dette er den utmerket. Når jeg lagde så stor porsjon, trengte jeg ikke stoppe maskinen og skrape ned langs kantene slik man ellers må gjøre med mindre porsjoner. Magimixen stod og jobbet uten stans i 15-20 minutter, så var det blitt deilig, flytende mandelsmør. Det stivner mer når det avkjøles, for friksjonen mellom mandelmassen og knivbladene gjør massen ganske varm.
Anyway, her er fremgangsmåten:

Ha mandler oppi foodprocessor eller blender. Har du ikke en veldig sterk maskin, kan du fortsatt lage mandelsmør, men husk da å la maskinen få noen minutters pause innimellom.
Skru på og skrap evt ned massen som kryper opp på kanten av bollen, ellers står knivbladet og jobber uten grunn.

Først blir massen smulete, så samler den seg litt, men er en tykk masse, så ser du etterhvert som massen blir varmere at den begynner å slippe ut litt olje og da er den snart ferdig. Når den er helt jevn,ganske flytende og fløyelsaktig er den ferdig.
Hell over i beholder med lokk, avkjøl før du setter den i kjøleskapet. Rør evt om også slik at oljen ikke blir liggende på toppen.

Oppskrift på vannvittig god karamellsaus av mandelsmør kommer plutselig :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.