onsdag 30. juli 2014

Paleo mandelhummus

Det har vært en lang stund siden siste innlegg. Grunnen til det er at jeg har begynt å prøve meg litt ut i jobb. Jeg har fått lov til å ha arbeidspraksis på butikken Rå Smak, en fantastisk butikk med utvalg av økologisk kjøtt, upasteurisert ost fra økologisk melk, smoothies, olivenoljer, pasta, mel og masse annet herlig. Det meste økologisk, sporbart og med kvalitet som de står for, fordi de har vært rundt og besøkt stedene de har fått produktene fra. Jeg syns det er fantastisk gøy å prøve meg ut på et sted som er opptatt av akkurat det samme som jeg, men det tar mye energi. Da har bloggen fått stå på stedet hvil i noen måneder.
Men nå syns jeg at jeg fikk ta meg selv i nakken og legge ut en oppskrift for å prøve å komme i gang igjen.
Har ikke vært superflink til å leve paleoistisk 100% i disse månedene, og det må jeg gjøre noe med.
Jeg tror aldri at jeg vil klare 100%, for jeg er for glad i ost og et vinglass nå og da.

Jeg har lastet ned en dullion gratis kokebøker fra AmazonKindle, og det er mange gode bøker, noen ikke fullt så gode og noen få ubrukelige. Her er ihvertfall en oppskrift jeg kunne tenke meg å prøve ut.
Vanlig hummus lages med kikerter, og det er ikke paleo.

1 dl smuttede mandler
2 ss tahini (pasta av sesamfrø)
4 ss olivenolje
0,5 dl vann
Juice av 1 sitron
1 hvitløksfedd
1 ts salt
1/2 ts malt pepper. 

Ha alle ingrediensene i en foodprocessor og puls til massen får konsistens som vanlig hummus. Den skal være ganske jevn, men fortsatt tykk.
Brukes til paleo tortillas, som dip til grønnsaker, til blomkålris og til andre herligheter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.