søndag 14. september 2014

Squost, eller paleo "ost"

Ved en tilfeldighet fant jeg denne oppskriften  og ble veldig nysgjerrig på hvordan dette gikk an.
"Ost" laget av squash, er det mulig?
Visstnok er det tilfelle. Måtte jo selvfølgelig prøve dette selv. Har jo squash i hagen, og flere måter å bruke dem på er jo helt supert.
Denne "osten" inneholder verken nøtter eller meieriprodukter. Fin måte å få i seg gelatin på, som jo er vanvittig sunt. Pass på at du bruker gelatin fra gressetende kyr, hvis du da ikke koker kraft selv slik som dyktige Gry fra bloggen Fra Jord Til Bord.
Ser jo ut som ost :-) Neste gang vil jeg også tilsette næringsgjær, men jeg hadde ikke det nå.


5 dl squash skrelt og delt i skiver
1 dl vann
2 ss kokosolje
1 ts sitronsaft
2 ss næringsgjær eller nutritional yeast (kan sløyfes, men gir mer osteaktig smak og gulere farge)
3 ss gelatinpulver (jeg brukte dette)
1/2-1 ts salt, gjerne himalayasalt

Ha squashbitene og vannet i en kjele. Kok opp og la koke 5 minutter under lokk. Hell av vannet, ha squashen i blender sammen med kokosoje og sitronsaft. Blend til en glatt masse, ha i gelatinpulver og salt mens blenderen går. Blend til alt er blandet. Hell i en liten form og sett i kjøleskapet i 2 timer.
Skjær passe store skiver og ha på paleobrød, knekkebrød, pizza eller hva du måtte ønske.


2 kommentarer:

  1. Denne har jeg og laget, ble veldig bra :D Vil prøve å variere smaken neste gang, squashen er jo så nøytral :)

    SvarSlett
  2. Ja, det ble veldig bra. Har også sett oppskrift med blomkål istedenfor squash. Sikkert godt det også :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.